lördag 11 oktober 2008

De tankar som drömmer på era hjärnors madrasser

Min nyfikenhet och mitt förakt kan inte samsas. Jag undviker att vara en del av allt, men det går inte. Jag fnyser åt löpsedlarna, dagspressen och de tunga tidsskrifterna, sen går jag in på Press Stop och köper tidningar för tvåtusen kronor. De ger mig kraft och suger ut den på samma gång.

Det finns en tidning som heter Earthmover. Där får man veta allt om begagnade grävskopor. Allt! Och så Garden Railways - man kan alltså ha trädgårdstomtar på räls i trädgården. Men egentligen är det absurdare med alla miljoner livsstilstidningar där halvnakna människor tittar med tom blick in i kameran. Och vi betalar snabbt 80 kronor för att få må ännu sämre över vilka vi är. Jag ångrar all press jag gjort. Omslaget på Tidningen VI, Plaza-bajset, Café-grejen. Allt. Nja, kanske inte Kamratposten och rugbyvinklingen i Offside. Och Vecko-Revyn var faktiskt roligt att göra.

En tidning heter Fly Tyer och den handlar mycket riktigt om hur man knyter flugor till flugfiske. Bara det. Låter underbart! Det vill jag ta upp snart igen. Undrar om jag kommer ihåg nåt? Igår på premiärfesten så presenterade A mig för en skådespelare som hette Jesper Å-nånting. Han berättade att gillar att knyta flugor. Jag tyckte om honom på en gång.

Jag måste erkänna att jag tyckte om att se A stå och prata med teaterchefen på festen igår. Att bara stå på avstånd och iaktta henne. Se hur hon fingrar på halsbandet, lägger handen på hans arm, charmerar, flirtar, ler. Det är sexigt. Hon är sexig.

Precis innan jag skulle somna i natt så kom en titel till mig. Jag vet inte om det är en bok, en film, en novell eller en pjäs. Kanske en pjäs. Jag vill inte avslöja den, men den är så fin, så fin. Den är lång, poetisk, konkret och samtidigt skör som ett rosenblad. Den innehåller bland annat orden "den offentliga sektorn". Smått genialt.

Nu är det fotboll!

Inga kommentarer: