torsdag 9 oktober 2008

Jean-Marie Gustave Le Clézio

Jag hade fel om krutgubben. Det blev Le Clézio. Jag är inte förvånad, men lite besviken. Jag läste hans Rapport om Adam och Öken när jag var yngre, men jag tycker han är onödigt elitistisk och medvetet svår. Hans böcker är inte skriva för att läsas.

Någon skrev till mig att man inte ska skämmas för att vara folklig. Att kärlek är kärlek oavsett den kommer från DN eller Säffle. Den personen har uppenbarligen inte varit i Säffle eller på DN:s kulturredaktion. Säffle kan faktiskt vara vackert några dagar om året, vid en viss tid, nära tågstationen. Och jag tror att det tänks väldigt djupa tankar där som kanske, kanske kan leda till något bra för någon människa någon gång.

DN:s kulturredaktion däremot. Där är det endast tomt, som i graven.

Grattis, Jean-Marie!

Inga kommentarer: