söndag 28 september 2008

Mässan är slut

Sista dagen på bokmässan. Jag har inte skrivit särskilt mycket de här dagarna. Mässan är kravfylld, jag måste vara social och tillgänglig. Hatar det. Förlaget ville att jag skulle ha författarsamtal, boksignering och intervjuer men jag vägrade. Det får räcka med att jag är här. I torsdags var jag och A på filmfestivalens vernissagefest på Stadsteatern och i fredags gick vi på Gläntas fest på Världskulturmuseet. Jag ville egentligen gå på Normal-festen som var på Haket, men A tyckte Glänta-festen verkade mer intressant så vi gick dit. Hon kände nästan alla som var där. Sen hamnade vi på efterfest i Sigge Eklunds svit på Gothia. Jag stannade inte länge.

Olov Svedelid har dött. Jag sörjer. Kände honom inte men hans böcker betydde mycket för mitt tidiga läsande. Innan jag som elvaåring plöjde klassikerna så var det Astrid Lindgren, Tove Jansson, CS Lewis, JRR Rolkien, Tusen och en natt, Bibeln, HC Anderson, Selma Lagerlöf, Strindberg först. Sen en liten kort period med Stephen King och Olovs Svedelids Betongrosorna, och dom historiska ungdomsromanerna som Striden vid ringmuren, Slottet brinner, Mor är ingen häxa och Återtåget. Redan då längtade jag efter det mörka och allvarliga. Dom stora författarna. Men min korta period med King och Svedelid öppnade upp en liten dörr till tillgänglighetens prosa. Det var nyttigt då. Som 9-åring. Som liten gillade jag aldrig historia, men litteraturen har närt mitt historieintresse på sitt alldeles speciella sätt i snart 30 år.

Läser att Frida Röhl är med i Anders Paulins Gösta Berlings saga på Uppsala Stadsteater. Blir glad. Vill se den.

Inte lika sugen på Tribunalens Det kommunistiska manifestet. Men jag sitter nog där inom kort och tittar på Turpins regi. A bestämmer. Hon vet bäst egentligen. Jag är bara en gäst i teaterns värld. Saknar filmen ibland. Det lilla skapandet. Mina år i mitten av 90-talet, resorna och skådespelarna som jag aldrig vågade prata med. Dom pratade med mig, men jag skrev bara. Jag skrev bra. Skitbra. Var jag som bäst då? Nej, så får jag inte tänka. Måste ringa Roy.

3 kommentarer:

Anonym sa...

ja va oxå hos sigge!

Boris Trigorin sa...

Jag gick som sagt ganska tidigt, så vi sågs nog inte.

Boris

Anonym sa...

jo, vi sågs! jag såg iaf dig... tillsammans med snygga skådisen Arkadina! visste faktiskt inte att ni var ihop. grattis, hon är sjukt het.